Podle nejnovějšího průzkumu* pro značku Dove se 64 % mladých žen v České republice cítí pod větším tlakem kvůli fyzické přitažlivosti než generace před nimi. Očekává se, že do roku 2025 bude až 90 % modelů v reklamách a na internetu vytvořeno umělou inteligencí, což tento tlak ještě více prohloubí. Zobrazování nereálných standardů krásy má negativní dopad na sebevědomí žen a dívek a často i na jejich psychické a fyzické zdraví. Tato rizika zdůrazňuje letošní kampaň značky Dove za skutečnou krásu, která od roku 2004 podporuje opravdovost, založenou na jedinečnosti každého z nás, a nikoli na algoritmech.
Před 20 lety Dove odstartovala svou první kampaň za skutečnou krásu, která odhalila, že jen 4 % žen na světě se považují za krásné, kvůli nerealistickým standardům krásy v reklamách a médiích. Dnes mají lidé ve svých telefonech filtry a aplikace, které umožňují podobné úpravy vzhledu na jedno kliknutí, což přispívá k ještě většímu tlaku na fyzickou krásu. Důsledkem je, že se dnes krásné cítí jen 2 % žen – a u žen do 26 let je to dokonce 0 %. Navíc 40 % žen se obává rostoucího vlivu umělé inteligence na své vnímání sebe sama*.
„Intenzivní tlak na dokonalost a uniformní krásu, kterou vídáme na sociálních sítích, může podkopávat naši sebedůvěru a narušovat celkový wellbeing,“ říká Michala Šimáčková, psycholožka vzdělávací organizace OnFine. Udržet si v konkurenci upravených fotek a dokonalých avatarů vygenerovaných umělou inteligencí zdravé sebevědomí je totiž opravdu obtížné. „Ve výzkumech i lektorské praxi přitom vidíme, že se palčivost tohoto tématu spolu s prudkým rozvojem AI znatelně zesiluje,“ dodává odbornice na zdravý vztah k technologiím.
Průzkum také ukázal, že největší tlak pociťují ženy ze sociálních sítí, ale také od rodiny a přátel. Prakticky čtvrtina žen ve věku 18-26 let by obětovala 1 rok života, aby dosáhla svého ideálního vzhledu, a 7 % by se vzdalo čtvrtiny své inteligence za krásnější vzhled*.
Značka Dove pokračuje ve své 20 let trvající misi podporovat zdravé sebevědomí a opravdovost. V reklamách zobrazuje výhradně skutečné ženy – bez digitálních úprav, umělé inteligence a nereálných standardů krásy. Podporuje také sebevědomí nejzranitelnější skupiny – dospívajících dívek prostřednictvím Projektu sebedůvěry Dove. Tento projekt pomáhá teenagerům pochopit, že skutečná krása nespočívá v dosažení dokonalosti, ale v osobitosti. Dosud oslovil globálně již 82 milionů dětí, z toho v Česku a na Slovensku více než 250 tisíc.
„Náš průzkum* odhalil, že 64 % mladých žen cítí větší tlak kvůli fyzické přitažlivosti než generace před nimi, což je způsobeno zejména rostoucím vlivem umělé inteligence,“ říká Lenka Jonáková, brand managerka značky Dove. „Naše kampaň za skutečnou krásu upozorňuje na to, jak digitální éra ohrožuje sebedůvěru a jedinečnost, přičemž nejohroženější je mladá generace, která tráví mnoho času na sociálních sítích. Proto organizujeme edukativní workshopy, odborné besedy a spolupracujeme s psychology, abychom mladým lidem pomohli lépe porozumět těmto výzvám a posilovali jejich sebedůvěru.“
Na webu projektsebeduvery.cz mohou mladí lidé i rodiče najít praktické rady, jak kriticky přistupovat k zobrazování krásy a rozvíjet zdravé sebevědomí. Školy se mohou registrovat a zajistit si workshopy s odborníky přímo ve své instituci.
Data z průzkumu společnosti Ipsos pro značku Dove, srpen 2024