Přeskočit na Obsah

Umělá inteligence v kosmetickém průmyslu

Publikováno:

Průměrná doba čtení: 5 minuty

Unilever využívá moderní technologie pro vývoj nových produktů a personalizovanou péči

umělá inteligence a roboti navrhují kosmeticképrodukty

Praha, XX. května 2023 – Svět se mění. Umělá inteligence (AI) plní příkazy s nevídanou přesností i rozsahem. Stává se nenahraditelnou pro vytváření nových produktů a služeb, které nejen zlepšují náš život, ale také rozkrývají palčivé problémy. V oblasti osobní péče pomáhá umělá inteligence vyvíjet nové produkty. Například červené veganské rtěnky bez karmínu z broučků, vlasovou péči pro dlouhotrvající barvu nebo i vůni deodorantu. Společnost Unilever k tomu rovněž využívá roboty s umělou inteligencí ve svém výzkumném centru pro materiály a inovace v anglickém Liverpoolu. Díky tomu vyrábí produkty rychle, efektivně a udržitelněji.

Fenomény umělá inteligence a strojové učení pomalu zahlcují celý svět. Kdo by nechtěl čerpat pozitiva ze zjednodušené práce bez námahy? Vývoj umělé inteligence má potenciál zabezpečit světu lepší vzdělání, efektivnější zemědělství a ekonomiku nebo produktivitu. Změny k lepšímu nemusí být jen globální, můžete je vidět také v běžném životě. Společnost Unilever se může pochlubit jejím využitím ve svém výzkumném centru pro materiály a inovace v Liverpoolu, kde vyvíjí nejen kosmetické produkty, ale i upravuje chuť stávajících výrobků pomocí nejnovějších technologií. Každý trh vyžaduje různé složení výrobků, například jeho slanost nebo sladkost, a právě tuto senzorickou rozdílnost zvládnou řešit pokročilé technologie a upravit chuť produktu na míru. Jeden ze stěžejních prvků výzkumu a vývoje představuje právě použití umělé inteligence, což společnosti umožňuje vytvářet nové unikátní výrobky, například rtěnky s veganským karmínem nebo třeba deodorant, vyvinutý z 64 terabytů dat.

Tyto produkty, vytvořené pod taktovkou AI, mohou vyzkoušet spotřebitelé i v České republice. Nová unikátní vůně limitované edice deodorantu a sprchového gelu Axe A.I. byla stvořena čistě umělou inteligencí pomocí pokročilých algoritmů, strojového učení, neuronových sítí a exaktně definovaného kódu analýzou 64 terabytů dat, šesti tisíc ingrediencí a 3,5 milionu potenciálních kombinací vůní. Další příklad využití moderních technologií přináší inovativní vlasová péče TRESemmé s produktovou řadou Colour radiance k posílení povrchu barvených vlasů, aby lépe uchovala barvu uvnitř vlasových vláken. Strojové učení zde bylo využito k analýze různých vlastností vlasů a ke klasifikaci jednotlivých vlasových typů. Na základě těchto analýz byly vytvořeny produkty specificky navrženy pro každý typ vlasů s cílem dlouhodobého zachování barvy.

Umělá inteligence navíc dokáže navrhovat udržitelnější verze produktů. Činí tak již výběrem ingrediencí, jako třeba při vývoji zcela veganské rudé rtěnky. Rtěnky červených odstínů běžně obsahují světově proslulé barvivo – karmín, který se získává z rozmělněných broučků. AI pomohla nasimulovat přes milion experimentálních barevných kombinací k dosažení nového Umělá inteligence navíc dokáže navrhovat udržitelnější verze produktů. Činí tak již výběrem ingrediencí, jako třeba při vývoji zcela veganské rudé rtěnky. Rtěnky červených odstínů běžně obsahují světově proslulé barvivo – karmín, který se získává z rozmělněných broučků. AI pomohla nasimulovat přes milion experimentálních barevných kombinací k dosažení nového produktu na veganské bázi. Nezměrný počet experimentů simulovaných umělou inteligencí pomáhá například inovovat stávající receptury výrobků. Ty Unilever upravuje na základě jedinečnosti živočišných mikrobiomů, jež v kontaktu s pečujícími přípravky reagují odlišně.

Pro tu nejlepší a nejúčinnější péči je třeba vycházet z milionů reakcí, které lze díky AI zkoušet, modelovat a experimentovat virtuálně, stejně tak navrhovat a simulovat procesní toky, předtím, než se inovace začnou vyrábět v továrnách po celém světě. Tento způsob navrhování produktů „in-silico“ (pomocí výpočetních modelů) umožňuje pochopit interakce sloučenin pro vytvoření produktů levně, udržitelně a efektivně. A nejen to pomohl vyvolat vývoj a zapojení umělé inteligence.

K optimalizaci procesů dále Unilever využívá například automatizované roboty a rozšířenou realitu. Jde zejména o analýzu výrobních procesů, čímž umožní právě účinnější řízení a snižování nákladů výroby. Digitální nástroje využívá k podpoře nejen inovací, ale též ke zmíněným reformulacím produktů, zefektivnění portfolia a rozvoje udržitelných aspektů produktů. Spojením toho nejlepšího z oblasti technologií, dat a lidí lze identifikovat a předvídat spotřebitelské trendy ještě předtím, než se mezi lidmi objeví.

Další příklad, kde AI pomáhá, reprezentuje ekologie na úrovni selekce surovin. Dokáže vytvořit transparentní dodavatelské řetězce, méně zatěžující planetu. Promyšlenějším trasováním surovin se dá zabránit třeba i deforestaci. Moderní technologie lokalizují v reálném čase původ surovin, jako např. palmový olej, a poznají, zdali kvůli jejich těžbě neprobíhá odlesňování.

Umělá inteligence se velmi rychle vyvíjí. Stále budou přibývat nové programy a funkce, které ji využívají, a stávající se budou ještě vylepšovat. Zůstává pouze otázkou, s čím vším může umělá inteligence do budoucna pomoci.

O společnosti Unilever

Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů pro krásu, osobní péči, péči o domácnost, a také potravin a zmrzliny s prodejem ve více než 190 zemích a produkty, které každý den používá 3,4 miliardy lidí. Zaměstnává 127 000 zaměstnanců, v roce 2022 jsme vygenerovali tržby ve výši 60,1 miliardy EUR. V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně ikonických světových značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos, Savo a Surf, a dalších značek jako Seventh Generation či The Vegetarian Butcher.

Naší vizí je být globálním lídrem v udržitelném, zodpovědném a progresivním podnikání. Unilever Compass, naše udržitelná obchodní strategie, pohání náš výkon a udržitelný a odpovědný růst. Zaměřuje se na aktuální výzvy dnešní doby především v oblasti sociální a enviromentální.

Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává 330 zaměstnanců.

Více informací o Unileveru naleznete na našich značkách naleznete na www.unilever.com a www.unilever.cz

Kontakty pro média:

UNILEVER ČR

Lucie Kotalová

E-mail: lucie.kotalova@unilever.com

Tel.: 725 721 469

Zpět nahoru