Přeskočit na Obsah

České děti tráví na sociálních sítích až 3 hodiny denně. Toxické rady na nich mohou ohrozit i jejich zdraví

Publikováno:

Průměrná doba čtení: 3 minuty

Praha, 28. března 2023 – Děti a mládež v České republice sledují sociální sítě historicky nejdelší dobu. V průměru je to 165 minut denně. Důvodem jejich používání je z více jak 85 % zábava a kontakt s přáteli, ale ze 77 % i zdroj
informací*. Ty často zahrnují i nereálné ideály krásy včetně nežádoucích rad na úpravu vzhledu. Tyto toxické rady přitom negativně ovlivňují dětské sebevědomí, mnohdy izdraví. Na toto nebezpečí se letos zaměřil Projekt sebedůvěry Dove, který již od roku 2004 podporuje sebedůvěru, která nepramení z falešné krásy, ale jedinečnosti každého z nás.

Sosiaalisen median kuvat realistisempia

Rok 2022 překonal historicky nejdelší průměrnou dobu sledování sociálních médií. Jen vloni strávilo běžné české dítě na sociálních sítích přes 2 hodiny a 45 minut. Sociální sítě navštěvuje denně 94 % českých dětí. Slouží jim z 86 % jako zdroj zábavy, z 85 % jako platforma k propojení s přáteli a ze 77 % jako zdroj informací. A často i těch negativních, které mohou nepříznivě působit na dětskou psychiku a zdraví.

Přesně na to reaguje Projekt sebedůvěry Dove. Cílem je budovat u dětí silné sebevědomí, vycházející z jejich jedinečnosti, ale také u jejich rodičů, jenž by jim měli být vzorem. Projekt realizuje kampaně pro uvědomění si pravé krásy a jedinečnosti již od 2004, kdy zapojil do reklamy namísto modelek reálné ženy všech tvarů a etnik. Na přirozenou krásu, jež nepodléhá trendům a unikátnost vzhledu každého člověka značka upozorňuje každoročně novým tématem. V minulém to bylo nereálnost vyretušovaných fotek na sítích. Doposud tento projekt pomohl oslovit globálně již 82 milionům dětí, z toho v Česku a na Slovensku necelému čtvrt milionu.

dove girl

Letošní téma Projektu sebedůvěry Dove opět cílí na nejcitlivější část populace – mládež, potažmo jejich rodiče a školní psychology. Upozorňuje na nebezpečí, které představují toxické rady na sociálních médiích, kde děti tráví stále více času.

Mohu potvrdit nebezpečnost toxických rad na sociálních médiích, kterým děti a dospívající podléhají čím dál častěji. Jsou doslova zahlceni obsahem na sociálních sítích, a ne vždy jsou schopni vyhodnotit, zda je rada škodlivá. Nejde přitom jen o snížení sebedůvěry, často je ohroženo i jejich samotné zdraví. Je velmi důležité tuto problematiku začít řešit. Rodiče by měli získat podporu a praktické tipy, jak o těchto věcech se svými dětmi komunikovat a posilovat vzájemnou důvěru v rodině. Děti potřebují cítit, že zájem ze strany rodičů o to, co sledují na sociálních sítích, je skutečný a nejde jen o způsob kontroly. Musíme hledat způsoby, jak podporovat u dětí zdravé vnímání sebe sama a nesrovnávat svůj vzhled s ostatními,

Šárka Kučerová, psycholožka a odborná garantka Projektu sebedůvěry Dove

Nejčastěji se tyto rady týkají zkrášlování zevnějšku prostřednictvím beauty tutorialů. S přibývajícími vrstvami make-upu, filtrů a vylepšeními přicházejí děti o jedinečnost a své sebevědomí. Přesně to potvrzují statistiky, které uvádějí, že až 64 % dívek ve věku od 14 do 17 let touží být vnímáno na základě svých činů, nikoliv vzhledu**.

Projekt sebedůvěry Dove během každoročních kampaní upozorňuje, jak je módními stereotypy ohrožována naše sebedůvěra a jedinečnost. Cílem je ovlivnit co nejvíce ohrožených dětí, proto organizujeme mimo jiné edukativní workshopy pro děti a odborné besedy pro rodiče, na téma budování zdravé sebedůvěry dětí. Vloni se nám podařilo v rámci projektu ovlivnit život více než 80 tisíc dětí po Česku a Slovensku a letos plánujeme v edukativních aktivitách pokračovat. Na našem speciálním webu projektsebeduvery.cz komunikujeme praktické rady pro školáky, rodiče i školní psychology, kdy zpozornět, jaký obsah sociálních sítí dítě sleduje a jak adekvátně reagovat

Lucie Brožová, Brand Manager Dove, Unilever CZ

Pro představu uvádíme toxickou radu, která se šířila na sociálních médiích a měla za následek nevratné poškození zdraví.

tiktok girl

V průběhu roku 2020 se na populární síti TikTok virálně šířilo video, které prezentovalo, jak docílit rovných zubů. Influencerka se statisíci sledujících v něm radí, jak můžete pomocí pilníku na nehty obrousit zuby na stejnou délku. Tento trend již v počátcích silně kritizovaly a odsoudily asociace dentistů, nicméně děti se s předsudkem o křivých nebo různě dlouhých zubech, které je třeba “opravit” setkávají nadále.

Školy se mohou na uvedeném webu zaregistrovat a získat možnost pořádání workshopu s odborníky přímo ve své instituci. Rodiče mohou na webu najít interaktivní návody, jak komunikovat se svými dětmi o sociálních sítích a posilovat jejich sebedůvěru.

Budování sebedůvěry v dětech představuje účinnou prevenci, jak předcházet nechtěným zásahům do zdraví dětí, ať fyzického, tak psychického. Sebevědomí mládeže by mělo být hlavně posilováno od rodičů, ale i školami, ve kterých děti tráví většinu dne.

*Data z průzkumu společnosti AMI Digital o používání sociálních sítích realizovaném v květnu 2022

** Data z průzkumu společnosti Ipsos pro značku Dove o chování dětí a mládeže na sociálních sítích z ledna 2022


Zpět nahoru