Přeskočit na Obsah

Češi se snaží jídlem neplýtvat. Osmdesát procent z nich tvrdí, že potraviny nikdy nevyhazuje

Publikováno:

Průměrná doba čtení: 3 minuty

Praha, 31. ledna 2023 – Dle nové studie společnosti IPSOS, vytvořené jako součást projektu proti plýtvání potravinami a lednicové slepoty pro značku Hellmann's,* 81 % Čechů nikdy nebo jen velmi sporadicky vyhazuje potraviny stále vhodné ke konzumaci. Suroviny, kterými Češi nejčastěji plýtvají, jsou převážně ovoce, zelenina a chleba. Za snížení plýtvání potravinami může také větší tolerance ke konzumaci potravin po datu spotřeby a minimální trvanlivosti. Jedním z hlavních důvodů plýtvání je nedostatek inspirace pro přípravu pokrmů. Stále více lidí vnímá jako příčinu nezužitkování potravin také lednicovou slepotu, na kterou se dlouhodobě zaměřuje značka Hellmann's ve své kampani „Jídlo je příliš dobré na to, aby se jím plýtvalo“.

Lidé méně plýtvají. Ať už jde o energie, vodu či potraviny. Přesně to potvrzují data průzkumu pro kampaň „Jídlo je příliš dobré na to, aby se jím plýtvalo“ značky Hellmann's, která se dlouhodobě věnuje boji proti plýtvání potravinami, potažmo minimalizaci dopadu svých produktů na planetu. Z letošního průzkumu vyplývá, že 81 % Čechů zřídka nebo nikdy nevyhazuje jídlo. To znamená oproti roku 2019, kdy byl realizován identický průzkum, nárůst o 3 %. Dvě třetiny obyvatel cítí vinu kvůli zbytečně promrhaným penězům, za které jídlo koupili, druhým aspektem je zátěž životního prostředí.

Potravinami, kterými se podle studie nejčastěji plýtvá (ze 75 %), jsou ovoce, zelenina a chleba. V žebříčku za nimi následují uzeniny (61 %), saláty (57 %), jogurty (52 %), sýry (44 %), mléko (41 %) a maso (39 %). Hlavními důvody, kvůli kterým Češi potraviny nejčastěji vyhazují, jsou jejich zápach (86 %) nebo špatný vzhled (68 %).

Statistiky z oblasti plýtvání potravinami ovlivňuje také fakt, že stále více Čechů (68 %) chápe a zná rozdíl mezi termíny minimální trvanlivost a datum spotřeby. Počet lidí, kteří nevyhodí jídlo po datu jeho spotřeby, stoupl mezi léty 2019 a 2023 z 54 % na 65 %. Počet těch, kteří jídlo nevyhodí po lhůtě jeho minimální trvanlivosti, se také zvýšil: ze 75 % na 82 %.

Mezi hlavní zmiňované příčiny plýtvání potravinami patří nedostatek inspirace a pokles emočních důvodů k vaření. Ve srovnání s minulým průzkumem nastal pokles emoční motivace k vaření z 54 % na 41 %. Důvody, proč se tento pokles odehrává, spočívají především ve skutečnosti, že většina Čechů vaří alespoň třikrát či vícekrát v týdnu, přičemž nenalézají dostatečnou inspiraci novými recepty.

Registrujeme pokles zájmu o vaření doma nejen z průzkumu, ale i od našich spotřebitelů na sociálních sítích. Abychom jim vaření zpříjemnili a vrátili jim vášeň pro něj, vytvořili jsme webovou stránku receptynakazdyden.cz, kde zájemci najdou pestrý seznam jídel, která jsou snadná na přípravu, a navíc splňují výživové parametry

dodává Silvie Dittertová, Senior Marketing Manager za značku Hellmann's společnosti Unilever Česká republika

Z průzkumu vyplynulo, že 68 % Čechů pokládá lednicovou slepotu** za významný problém. Nelibost ohledně plýtvání penězi konstatuje 66 % respondentů; jako zdroj negativního dopadu na planetu 38 % účastníků průzkumu. Ačkoliv se mnoho respondentů s termínem nesetkalo, jeho významu rozumějí a rádi by tuto problematiku minimalizovali.

*Studie Společnosti IPSOS pro značku Hellmann‘s, sběr dat probíhal 5. – 11. ledna 2023 na reprezentativním vzorku 502 obyvatel.
**Lednicová slepota je termín popisující fenomén přehlížení potravin, které upozaďujeme před snědením jiných. Ať už jde o ty, které jsou již připravené ke konzumaci, nebo jsou v porovnání se zbylým obsahem lednice méně přitažlivé, jsou přehlíženy natolik dlouho, až se zkazí a musí se vyhodit.

O společnosti Unilever

Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů osobní péče a krásy, péče o domácnost, potravin a zmrzlin, s prodejem ve více než 190 zemích a produkty používanými 3,4 miliardy lidí každý den. Zaměstnává 148 000 lidí, v roce 2021 dosáhl obratu 52 miliard eur. V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně světoznámých značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos a Surf, a dalších značek jako Love Beauty & Planet, Seventh Generation či The Vegetarian Butcher. Mezi lokální poklady patří např. značka Míša a Savo.

Vizí společnosti je být světovým lídrem v oblasti udržitelného podnikání. Strategie udržitelnosti, tzv. Unilever Compass,se zaměřuje na aktuální výzvy dnešní doby, především v oblasti sociální a environmentální. Velmi důležitý význam mají vývoj a inovace.

I když máme před sebou ještě mnoho výzev, Unilever cítí hrdost na fakt, že byl v roce 2021 uznán jako lídr odvětví v indexu udržitelnosti Dow Jones a již jedenáctý rok po sobě ​​jako nejlépe hodnocená společnost v průzkumu GlobeScan / SustainAbility Sustainability Leaders 2021.

Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever ČR, spol. s r. o., s hlavním sídlem v Praze, je součástí regionu Východní Evropa (EE) spolu s dalšími devatenácti pobočkami. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává cca 380 zaměstnanců.

Zpět nahoru