1. Domů
  2. ...
  3. Press releases
  4. Češi letos na Vánoce utratí za dárky více

Češi letos na Vánoce utratí za dárky více

Jak ukázal průzkum* společnosti Unilever, skoro 70% Čechů utratí za dárky více než v loňském roce. Tato pozitivní zpráva přišla po poklesu v předchozím roce, kdy Češi šetřili především na vánočních dárcích. Tento nákupní trend se dotkl dokonce i skupiny lidí s nejnižšími příjmy, kteří se rovněž rozhodli přestat šetřit a utratí za dárky více. K žádné změně dlouhodobě nedochází u potravin a jídla, Češi si na Vánoce dopřávají dostatek kvalitních pokrmů.

Výzkum ukázal, že Češi letos plánují utratit za vánoční dárky více peněz. Průměrná útrata na člena rodiny vzrostla z loňských 3 106 Kč na 3 233 Kč. V roce 2008 to byla částka 3 667 Kč a v roce 2006 dokonce 5017 Kč. Nárůst sice není nijak závratný, přesto může znamenat konečné probouzení z krize.

„Největší rozdíl jsme zaznamenali u skupiny obyvatel s nejnižší příjmem, u které se předpokládá, že letos utratí za domácnost průměrně 5 322 korun namísto loňských 4 764 korun. Tento trend dokazuje i fakt, že oproti předcházejícím Vánocům se chystají nejvíce šetřit lidé s vyššími příjmy – v roce 2009 to bylo 12 592 Kč a letos je to 11 232 Kč. Dá se tak říci, že se výdaje za vánoční dárky u nejbohatších a nejméně příjmových skupin postupně přibližují,“ říká Petr Hantych, regionální manažer business analýz Unilever CEE a Rusko.

Štědrovečerní a silvestrovský stůl zůstane skoro stejný jako vloni. Nákup jídla a pití zůstává stejně jako v předchozích letech nejdražší sváteční položkou, a to i přesto, že oslava Silvestra na Nového roku klesla z loňských 900 korun na 800. Štědrovečerní večeře stojí českou domácnost průměrně 800 Kč. Složení svátečního stolu zůstává již řadu let zcela stejné – na štědrovečerním stole nebude v naprosté většině domácností chybět kapr, bramborový salát a vánoční cukroví.

Češi se při letošních svátcích chystají utratit větší obnosy nejen za dárky, ale i za jiné další související věci. Například za vánoční stromek jsou připraveni zaplatit o 150 korun více než v roce 2009, vánoční výzdoba bude ještě nákladnější – zaplatí o 180 korun více. Největší nárůst se však projeví na novoroční pyrotechnice, za kterou vloni utratili průměrně 500 korun a letos jí hodlají nakoupit za 700 korun. Naopak jsme se, jako již tradičně, rozhodli šetřit na vánočním cestování, kdy své náklady srazíme rekordně téměř na polovinu (z 3 276 korun na 1 665).

Výzkum se dále zaměřil na počet druhů cukroví, který se peče v českých rodinách. V tomto ohledu se průměr za poslední léta nezměnil, stále zůstává u 8 druhů, rozdíly jsou ale patrné v jednotlivých krajích. Za rekordmana můžeme považovat kraj Jihomoravský, v němž obyvatelé upečou až 11 druhů cukroví, naopak v Plzeňském kraji se peče jen 6 druhů.

* průzkum proběhl v srpnu a září 2010 a pracoval s reprezentativním vzorkem 500 respondentů.

Czech Republic

Unilever ČR spol. s r. o.
Rohanské nábřeží 670/17
Praha 8
186 00

+420 224 071 612
Veronika.Kusikova@unilever.com

Prozkoumat více o těchto tématech
Nahoru

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Neustále hledáme způsoby, jak se spojit s těmi, kteří sdílí zájem o udržitelnou budoucnost.

KONTAKTY

Spojte se se společností Unilever a týmy specialistů nebo najděte kontakty z celého světa.

Kontaktujte nás