Zamysleli jste se někdy nad tím, jak probíhá cesta našich produktů z továrny do regálu?
Obvykle se z místa, kde jsou vyrobeny, do místa, kde se prodávají, přemísťují prostřednictvím distribučních center (DC). Kamiony vyzvednou palety s produkty v jedné z našich továren a odvezou je do DC, kde jsou vyloženy, roztříděny a uloženy. Poté, co obdržíme objednávku, jsou vyzvednuty, naloženy na jiný kamion a odvezeny k prodejci.
Existuje celá řada důvodů, proč tento model funguje. Jedním z mnoha je například to, že zákazníci si ve většině případů objednávají mnoho různých produktů Unilever – produkty na čištění a praní, výživu, krásu a osobní péči – a tyto produkty pocházejí z různých továren. DC budou všechny tyto produkty uchovávat v obrovském skladu, poté je vyzvednou, zabalí a odešlou v rámci jedné dodávky.
Jsou však určité okolnosti, kdy můžeme tento proces ještě více zefektivnit pomocí „přímé expedice“. Při tomto přístupu probíhá distribuce z továrny přímo k zákazníkovi.
Přidaná hodnota přímé expedice
Vzhledem k tomu, že tento model přináší řadu výhod, zavádíme jej v rámci naší logistické sítě stále častěji.
Zaprvé, je rychlejší. Zákazníci zadají objednávku a my ji doručíme přímo k nim, aniž bychom museli nakládat, vykládat a skladovat produkty v samostatném DC.
Tím se samozřejmě snižuje vzdálenost, kterou naše kamiony urazí, protože bude provedena pouze jedna cesta přímo k zákazníkovi, a ne jedna cesta do DC a poté další cesta k zákazníkovi. Tím se ušetří pohonné hmoty a s nimi spojené emise skleníkových plynů. Zároveň se sníží počet kontaktních bodů, takže je vše nakonec nákladově efektivnější.
Přímá expedice pro nás znamená způsob, jak zvýšit efektivitu našeho komplexního dodavatelského řetězce a pomáhá nám dosáhnout úspor v oblasti nákladů a aspektů dlouhodobé udržitelnosti v rámci našeho akčního plánu růstu.
Michael O’Connor, Home Care Global Supply Chain Strategy & Long-Term Planning Manager
„Zkracuje vzdálenost a dobu, po kterou je produkt na cestě, redukuje naši uhlíkovou stopu a zároveň poskytuje našim maloobchodním zákazníkům vynikající služby. Je to oboustranně výhodné pro nás i naše prodejce.“
Rychlé zavádění
Životaschopnost přímé expedice závisí na odeslání kompletních zásilek obsahujících pouze jednu nebo dvě produktové řady z jediné továrny, takže to vyhovuje našim největším zákazníkům. Vyhovuje také našemu sortimentu produktů péče o domácnost, protože bývají objemnější. Proto si například maloobchodní partner může najednou objednat tolik krabic nebo lahví pracích prostředků, aby se naplnil celý kamion.
Model je již v různém rozsahu zaveden po celém světě. V současnosti je nejvíce továren využívajících tento model v Latinské Americe a jižní Asii. V příštích několika letech plánujeme rozšířit portfolio i v našich největších továrnách a významně posílit naši infrastrukturu a kapacity, a to díky velkým projektům probíhajícím v Evropě, severní Asii, Indonésii a jihovýchodní Asii.
„Důležité je najít to, co pro každého zákazníka funguje nejlépe, a na základě toho řešení upravit, ať už jde o přímou expedici nebo tradiční model,“ dodává Michael.
„Neustále celosvětově vyhodnocujeme další pracoviště a trasy a tam, kde to dává smysl, tento model rychle zavádíme. Každé pracoviště nebo trasa, které přidáme na seznam, je dalším krokem k tomu, aby byly naše logistické operace efektivnější, produktivnější a udržitelnější.“