Vzhledem k tomu, že očekávání spotřebitelů ohledně našich produktů a značek se neustále vyvíjejí, pracujeme na tom, abychom splnili jejich požadavky přes veškeré těžkosti jako narušení dodavatelských řetězců, inflace a dopady klimatické krize.
Digitalizace nám umožňuje reagovat na všechny tyto výzvy tím, že otevíráme radikální nové úrovně spolupráce, schopností a zaměření na spotřebitele.
Výzkumné týmy společnosti Unilever inovují již více než 100 let, aby vytvořily vynikající značky a produkty. Dnes nás naši odborníci udržují v čele tohoto procesu tím, že aplikují nejnovější digitální technologie na náš přístup "objev – design – implementace".
Měníme, jak objevujeme
Objevujeme nové ingredience a novou vědu způsobem, který si před AI nikdo nedokázal představit.
Díky AI jsme zjistili mnoho o lidské biologii a o tom, jak tělo interaguje s naším mikrobiomem. To by nebylo možné bez přístupu k rozsáhlým datům, strojovému učení a vysoce výkonným výpočtům. AI umožňuje zpracovat tyto data rychle a efektivně pomocí propojení, kterých by lidský mozek sám nikdy nebyl schopen dosáhnout.
A spojením toho nejlepšího z oblasti technologií, dat a lidí dokážeme identifikovat a předpovídat spotřebitelské trendy ještě předtím, než k nim dojde.
Pokrok v designu
Abychom přeměnili potřeby lidí na udržitelné, špičkové inovace, mapujeme, modelujeme a experimentujeme virtuálně, navrhujeme a simulujeme procesní toky předtím, než se tyto inovace začnou vyrábět ve velkém měřítku v našich továrnách po celém světě.
Tento způsob navrhování produktů "in-silico" (pomocí výpočetních modelů) nám umožňuje pochopit účinek a interakci sloučenin ve složení našich produktů. Určí, jak se naše formulace vyvíjejí, reagují a dokonce jak se biologicky rozkládají. Je to postup rychlejší a efektivnější než kdykoli předtím díky virtuálním simulacím.
Díky in-silico můžeme během několika sekund otestovat miliony kombinací receptur, což nám pomáhá navrhovat produkty tak, aby vyhovovaly regionálním chuťovým preferencím. Například s Hellmann's vyrábíme různé varianty naší majonézy pro britský trh a odlišné varianty pro americké spotřebitele.
Je to také klíčem naší práce na testování bez zvířat. Nesouhlasíme s tím, že testování na zvířatech je nezbytné k zajištění bezpečnosti našich produktů nebo složek v nich, a podporujeme výzvy k celosvětovému zákazu testování kosmetiky na zvířatech do roku 2023. Spolupracujeme s vládními orgány, nevládními organizacemi a našimi dodavateli po celém světě na podporu a zviditelnění používání přístupů, které nevyužívají zvířata. Pomocí umělé inteligence lze předvídat reakci biologického procesu, když je kůže vystavena určitým chemikáliím nebo přísadám. Pokud máme tyto nástroje a budeme je využívat, testování na zvířatech bude neopodstatněné.
Transformace implementace
Kombinujeme data z oddělení výzkumu a vývoje a dodavatelského řetězce s výrobními simulacemi, abychom optimalizovali způsob, jakým nasazujeme naše produkty pro 3,4 miliardy spotřebitelů po celém světě. Díky tomu, že jsme schopni rychleji reagovat na trendy v reálném čase a změny na trhu, můžeme naše inovace zefektivnit a přitažlivěji škálovat rychleji než kdykoli předtím.
Nestačí však jen navrhnout výkonnější produkty. Musíme inovovat zodpovědným, do budoucna vhodným a udržitelným způsobem, abychom i nadále uspokojovali potřeby našich spotřebitelů a zároveň chránili planetu pro budoucí generace spotřebitelů.
Alberto Prado, vedoucí oddělení digitálních technologií a partnerství společnosti Unilever R&D, říká: "Pevně věřím, že věda a technologie budou hrát ústřední roli při pomoci při inovacích pro lepší budoucnost. Kombinace digitálních technologií a špičkové vědy umožňuje našim týmům posouvat své obory nikoli o roky, ale o desetiletí."
Zlepšení provozní efektivity
Využíváme umělou inteligenci k identifikaci alternativních složek, které mohou posílit odolnost našeho dodavatelského řetězce, učinit naše receptury udržitelnějšími a nákladově efektivnějšími.
Když optimalizujeme design a výrobní procesy pomocí virtuálních simulací, automatizace pracovních postupů a budeme provádět rozhodnutí založená na datech, dosáhneme vyšší efektivity v naší práci. Tím ušetříme čas našim odborníkům, kteří se můžou soustředit na důležité a inovativní aktivity.
"Již několik let rozšiřujeme využívání digitálních technologií, abychom mohli pracovat chytřeji," říká Alberto. "Převratné digitální nástroje, které dnes používáme, posilují naše poznatky a schopnosti podporovat inovace, reformulace produktů, vědecké objevy azjednodušení portfolia. A to jsme teprve na začátku toho, co je s těmito nástroji možné dělat.
"Digitalizace nám pomáhá být mnohem efektivnější při plnění požadavků spotřebitelů, ale také požadavků planety, které bereme v potaz při tvorbě udržitelných produktů."
Tajemství, jak pomoci suché pokožce regenerovat
Prostřednictvím analýzy dat založené na umělé inteligenci jsme zkoumali mikrobiom – více jak 100 bilionů mikrobů v našem těle, na něm a kolem něj - a jeho roli při stimulaci našeho imunitního systému a udržování zdravé pokožky. Zjistili jsme, jak lze populaci kožního mikrobiomu a kožních ceramidů zvládnout pomocí produktů, které pomáhají řešit problémy s kvalitou a hydratací pokožky.
Abychom pochopili interakce mezi mikrobiomem a vnějšími vlivy, museli jsme se ponořit do 12 TB dat a extrahovali jsme jedinečné poznatky. Tyto znalosti jsme využili při vývoji našich každodenních produktů, jako jsou Dove a Vaseline, abychom vytvořili revoluční, patentovanou technologii, která spotřebitelům na míru sedne a poskytne jim péči, kterou zrovna potřebují.
Deodorant poháněný umělou inteligencí
Axe A.I. Body Spray byl vyvinut s využitím 46 terabytů dat, 6 000 ingrediencí a 3,5 milionu potenciálních kombinací vůní, aby vytvořil jednu jedinečnou vůni.
Nová limitovaná edice vůně byla vyvinuta tak, aby využila fascinaci generace Z světem technologií a kryptoměn a vnesla vzrušení do kategorie deodorantů.
Produkt jsme vytvořili ve spolupráci se švýcarskou společností Firmenich, která zkombinovala modelování, predikci a optimalizaci receptur s odbornými znalostmi Axe v oblasti spotřebitelských trendů, aby přišla s jedinečnou kombinací vůní.
Způsob, jakým zlepšujeme nutriční kvalitu našich produktů
Abychom lidem pomohli vychutnat si zdravější stravu, neustále zlepšujeme nutriční kvalitu našeho portfolia potravin a nápojů po celém světě snižováním cukru, soli a nasycených tuků a také obohacováním našich produktů o mikroživiny.
Více jak deset let používáme náš vlastní model profilování živin k posouzení jejich úrovně a dopadu našich produktů na zdraví. Existuje však mnoho dalších modelů, které se používají po celém světě a často docházejí k různým závěrům. To jsme vyřešili tím, že zároveň s naším modelem používáme šest dalších.
Naše digitální schopnosti byly klíčové pro dosažení tohoto cíle, který jsme si stanovili splnit za krátký čas. Byli jsme tak schopni vyhodnotit více než 600 000 údajů o složkách a recepturách všech našich produktů po celém světě.
Chytré mrazáky dělají radost milovníkům zmrzliny
V našem out-of-home zmrzlinářství používáme stále více dat z milionů mrazáků, které máme po celém světě. To nám umožňuje sledovat kvalitu dodávaných produktů a také zajistit, aby obchod nabízel optimální sortiment produktů, o kterých víme, že je místní zákazníci chtějí.
Tyto "chytré mrazáky" identifikují, když zásoby konkrétního produktu v mrazácích docházejí, a pošlou zprávu týmu obchodu, která navrhne množství k objednání. Ty jsou pak odesílány automaticky, což významně snižuje pravděpodobnost toho, že obchodu dojdou zásoby.