Přeskočit na Obsah

Unilever výrazně zvyšuje používání recyklovaného plastu

Publikováno:

Dvě lahve Cif Ecorefill na kuchyňské lince.

Praha 30. října 2020: Společnost Unilever, která vlastní značky jako Dove, Domestos, Seventh Generation, Hellmann‘s nebo Magnum, pokračuje v plnění svých ambiciózních závazků pro svět bez odpadu, a to navzdory náročným podmínkám způsobených pandemií Covid-19. Unilever navíc v posledním roce výrazně zvýšil používání recyklovaného plastu.

Loni se stal Unilever první významnou společností v oblasti spotřebního zboží, která se zavázala k absolutní redukci plastů napříč celým svým portfoliem. Společnost potvrdila, že do roku 2025 sníží používání panenského (nerecyklovaného) plastu na polovinu, a to jak snížením používání plastových obalů o více než 100 000 tun, tak i urychlením používání recyklovaného plastu. Během roku dosáhla těchto úspěchů:

  • Unilever zintenzivnil používání recyklovaného plastu (PCR) na přibližně 75 000 tun1 , což je více než 10 procent plastové stopy společnosti. Jde o výrazný nárůst oproti roku 2019 a solidní pokrok směrem k cíli využívat do roku 2025 alespoň 25 % recyklovaného plastu. Unilever očekává, že použití recyklovaného plastu v příštích 12 měsících zdvojnásobí.
  • Unilever představil inovace, jež přispívají ke snížení absolutního používání plastů jako například recyklovatelné vaničky z převážně papírového materiálu na zmrzlinu, které ušetří asi 4 500 tun plastu.
  • Společnost pokračovala v testování, učení se a zdokonalování nových obchodních modelů spojených s opakovaně použitelnými a znovu naplnitelnými baleními a sestavila specializované týmy pro fázování projektů v této oblasti.
  • Unilever vytvořil pro jednotlivé země specifické plány, aby dosáhl cíle pomoci shromáždit a zpracovat více plastových obalů, než kolik jich sám prodá.

Alan Jope, generální ředitel společnosti Unilever, říká: „Kultura vyhazování a obchodní modely založené na vyhazování nadále dominují našim životům a škodí planetě. I přes náročné podmínky tohoto roku se nesmíme obracet zády ke znečištění plasty. Je zásadní, abychom my i zbytek průmyslu drželi správný kurz, snížili množství plastů, které používáme, a ještě rychleji přešli na cirkulární ekonomiku.“

Michaela Franeková, generální ředitelka společnosti Unilever pro Česko a Slovensko, doplňuje: „Řada letošních inovací, jež připívají k naplnění našich závazků, je nebo bude postupně dostupná na našem trhu. Navíc inovativní produkty nejsou devízou jen našich nových značek, jako je Love Beauty and Planet nebo Seventh Generation. Postupně přecházíme na 100% recyklovaný plast třeba u značky Dove. U značky Hellmann’s také postupně redukujeme množství plastu v obalech, začali jsme u kečupů. Celé portfolio dezinfekčních a pracích přípravků pomalu přesouváme do udržitelnějších obalů. A já osobně se těším, až začátkem příštího roku přejdeme i u nás na recyklované rPP kelímky u značky Magnum.“

Přehodnocování plastových obalů

Společnost Unilever se řídí strategií „Less, Better & No Plastic“, tedy „Méně, lepší, žádný plast“, pomocí níž hledá a aplikuje nové obalové materiály a obchodní modely.

1. LESS PLASTIC: V rámci přístupu „méně plastu“ se společnost zaměřuje na nové formáty obalů. Například v Itálii odstartoval pod značkou Carte d’Or pilotní projekt papírových vaniček na zmrzlinu. Značka Love Beauty and Planet uvedla koncentrovaný šampon a kondicionéry, které umožňují stejný počet použití jako lahvička běžné velikosti, a přitom jejich obaly obsahují o 50 procent méně plastu. Ve Francii představila značka Signal zubní kartáček s vyměnitelnou hlavicí. Ten má kovovou rukojeť a využívá recyklovaný plastový materiál ve vyměnitelných hlavicích, čímž se snížila původní spotřeba plastu o 95 procent.
Co se týče inovací, které jsou dostupné i v Česku nebo na Slovensku, můžeme zmínit zmrzlinové kelímky značky Ben & Jerry’s, kde došlo k odstranění vnější plastové vrstvy. Tuto změnu společnost chystá také u kelímků značky Míša. Dále jde o ultra koncentrované aviváže Coccolino, díky nimž se snižuje spotřeba plastového obalu a šetří voda i nároky na jejich přepravu. Dalšími inovacemi jsou nové koncentrované Ecorefilly značky Cif.

Přidání vody do láhve Cif Ecorefill se rovná láhvi Cif Power & Shine.

2. BETTER PLASTIC: Díky pilíři „lepší plast“ například Dove, jedna z největších světových kosmetických značek, přechází v Severní Americe a Evropě na 100% recyklované lahve. Značka Magnum zase uvede 7 milionů zmrzlinových kelímků vyrobených z recyklovaného plastu pro potravinářský průmysl. Značka Hellmann’s v Severní Americe začala také používat recyklované lahve. Značka OMO na pilotních trzích inovovala tekutý prací přípravek, a to jak v balení, tak složení, aby významně snížila dopad produktu na životní prostředí. Nová láhev je 100% recyklovatelná a vyrobená z 50% recyklovaného plastu. Tato inovace je součástí nového závazku společnosti zvaného Čistá budoucnost, jímž je snížení uhlíkové stopy čisticích a pracích produktů. V Německu pak značka Seventh Generation představila lahve vyrobené z recyklovaného plastu.
Pokud jde o český a slovenský trh, uvádí Unilever postupně obalové inovace v rámci portfolia péče o domácnost, a to dokonce na tradičních a rozšířených značkách, jako jsou Domestos, Cif, Savo, Surf nebo Coccolino. Do příštího roku přejde u některých řad na plastové lahve z 50 až 100% recyklovaného plastu. Lahve značek Seventh Generation nebo řady Cif Nature’s Recipe jsou již nyní v plně recyklovaných obalech. Co se týče divize kosmetiky, tam je udržitelná krása tématem nejen u menších, novějších značek, ale také u konvenčních značek Dove, Dove Men+Care, Baby Dove nebo Signal. Unilever u nich v posledních letech upravuje obaly, u Dove postupně přechází na 100% recyklované lahve. Značka Signal v letošním roce uvedla na český trh první plně recyklovatelné obaly zubních past Signal Detox. Kelímky Magnum vyrobené z rPP budou od začátku roku 2021 dostupné na českém a slovenském trhu.
Lukáš Svienty, leader divize čisticích a pracích přípravků společnosti Unilever za Česko a Slovensko, dodává k pokrokům v divizi čisticích a pracích přípravků: „Postupně převádíme celé portfolio značky Cif do obalů z recyklovaného plastu. Řada Cif Nature’s Recipe je již nyní ve 100% recyklovaných lahvích, ubrousky této řady jsou vyrobené z textilíe s 0% příměsí plastu. I naše ikonické krémy Cif si můžete zakoupit v lahvích z 50% recyklovaného plastu. Hrdi jsme na 10krát koncentrované Cif Ecorefilly, díky nimž ušetříme až 75 % plastů. Horkou novinkou v našem portfoliu jsou tablety do myčky značky Cif s certifikátem Ecolabel se 70% obsahem složek přírodního původu, které jsou dostupné ve 100% recyklovatelném obalu. Navíc jsou vyráběné v továrně s nulovou uhlíkovou stopou.“

Čtyři nádoby z edice Love Beauty a Planet Ocean.

3. NO PLASTIC: V rámci pilíře „žádný plast“ uvedla značka Seventh Generation na trh řadu „Zero-plastic“ v hliníkových obalech a čajová značka PG Tips do roku 2021 odstraní plastovou fólii na krabičkách, přičemž již uvedla plně biologicky odbouratelné čajové sáčky. V Chile uzavřel Unilever partnerství se společností Algramo a společně představily inteligentní doplňovací systém za použití aplikace. Tomuto projektu se během karantény v Santiagu dařilo zejména díky distribuci produktu pomocí tříkolek uzpůsobených jako pojízdné výdejní stanice.

Láhve Quix a Omo s dodávkou Algramo v pozadí.

Partnerstvím k dosažení skutečných pokroků

Unilever nadále spolupracuje s mnoha partnery ve snaze pomoci se sběrem a zpracováním plastových obalů, a to prostřednictvím programů realizovaných v několika zemích, včetně Brazílie, Indie, Indonésie, Filipín, Ruska, JAR, Thajska, Velké Británie a USA. To zahrnuje rovněž přímé investice a partnerství v oblasti sběru a zpracování odpadu a podpory systémů rozšířené odpovědnosti výrobce, v nichž Unilever přímo platí za sběr svých obalů.

V Indii uzavřel Unilever partnerství s Rozvojovým programem OSN s cílem chránit živobytí neoficiálních sběračů odpadu a pomoci třídit, sbírat a recyklovat obaly. Toto partnerství mělo dopad na více než 33 000 domácností a shromáždilo se díky němu již 2 500 tun plastového odpadu. Projekt bude v příštích letech dále rozšířen.

V Indonésii pomohl Unilever komunitám v 18 městech vyvinout systémy, díky nimž mohou sbírat a prodávat odpad. Unilever nyní uzavřel partnerství se společností Google kvůli využití platformy „Google My Business“. Ta poskytuje spotřebitelům přístup k místním „odpadním bankám“ přímo v aplikaci Google Mapy. V současné době lze pomocí tohoto digitálního nástroje procházet 424 odpadních bank. Cílem do konce roku 2020 je zpřístupnit prostřednictvím Google Map 2 000 odpadních bank.

Pavel Hampejs, Supply Chain Manager společnosti Unilever pro Česko a Slovensko, dodává k partnerství v Česku a na Slovensku: „Tematika plastů je klíčovým bodem na agendách lokálních průmyslových asociací, ve kterých působíme. Například v organizacích EKO-KOM a ENVI-PAK systematicky podporujeme strategie ke zvýšení recyklace a dosažení cílů cirkulární ekonomiky. Co se týče nastavení systémů sběru plastu, jejich kvalita je založená na skvělé infrastruktuře – jak sběrných kontejnerů, tak sběrných dvorů. Do budoucna se lokálně musíme více zaměřit na recyklaci vysbíraného materiálu.“

Vstříc revoluci u modelů doplňování a opětovného použití

Unilever dosáhl úspěchu i s modely doplňování, konkrétně s inovacemi v oblasti superkoncentrovaných přípravků určených na ředění v domácnosti, a to u značek OMO a Cif. OMO Concentrate se stal prvním pracím prostředkem společnosti Unilever pro domácí ředění. Loni byl pilotně otestován v Brazílii a zaznamenal takový úspěch, že 30 % spotřebitelů značky OMO v Brazílii začalo volit domácí doplňování.

Jiným příkladem je produkt Cif Ecorefills, jenž za 12 měsíců od uvedení na trh ve Velké Británii ušetřil 171 tun plastu a oslovil stovky tisíc zákazníků, kteří se místo nákupu nových lahví přiklonili k opětovnému použití lahví s rozprašovačem. Tento ředitelný formát byl mezitím uveden v Evropě, Kanadě a Austrálii.

Unilever pokračuje v experimentování v oblasti plnících stanic v obchodech, a to i v náročném prostředí Covid-19, a chystá další pilotní projekty. Tento měsíc zahájil ve Velké Británii svůj největší pilotní projekt doplňování, který se týká kategorií pracích přípravků, osobní péče a čajů.

Richard Slater, vedoucí oddělení výzkumu a vývoje společnosti Unilever, říká:„Abychom odstranili základní příčiny nadbytku plastového odpadu, musíme začít uvažovat o obalech jinak. Potřebujeme odvážné inovace, které zpochybňují stávající design, materiály a obchodní modely. Naší prioritou je zásadně přehodnotit náš přístup k obalům a připravit půdu pro nová řešení, jako jsou opakovaně použitelné a znovu naplnitelné formáty. Přijetím mentality ‚testuj, uč se a vylepšuj‘ jsme vyvinuli inovativní řešení, která lidem pomohou trvale snížit používání plastu. Jedním z těchto produktů je ultra koncentrovaná receptura značky OMO, kterou si sami naředíte doma a díky které ušetříte 72 % plastu. Po úspěšném spuštění této inovace v Brazílii ji nyní zavádíme v dalších zemích. Podobně Cif Ecorefill začínal jako pilotní projekt ve Velké Británii a od té doby byl uveden po celé Evropě, v Kanadě a Austrálii. Stále jsme na začátku, ale doufáme, že díky tomu, že formáty doplňování a opětovného použití budou více dostupné a cenově přívětivější, zajistíme svým globálním dosahem i možnostmi trvalé změny.“

Poznámky Pro Editora

Další aktualizace cílů udržitelného balení Unileveru budou zveřejněny ve výroční zprávě a účetních materiálech (březen 2021).

Náš přístup k plastovým obalům transformujeme prostřednictvím strategie „Méně, lepší a žádný plast.“ Rámec implementovaný v roce 2017 nastiňuje, jak dosáhneme svých závazků, a zároveň pohání naše inovace.

  • „Méně plastu“ je o snižování plastu, který používáme.
  • „Lepší plast“ je o tom, aby byly naše výrobky recyklovatelné a aby byly odstraněny problematické materiály. Konkrétně jde o to, jak dostáváme recyklovaný obsah do našich obalů.
  • A „žádný plast“ znamená myslet jinak – pokud možno použít alternativní materiály, jako je hliník, sklo, papír a lepenka, a odstranit plasty, pokud nejsou v obalu nutné.
1

platí pro období od 1. července 2019 do 30. června 2020

Zpět nahoru