Máme velkou radost z toho, že jsme se opět umístili na prvním místě v průzkumu společností GlobeScan a SustainAbility, a to již desátým rokem v řadě!
Cílem tohoto průzkumu je sledovat vývoj agendy udržitelnosti ve světě byznysu, neziskových organizací, v politice i akademickém světě. Mimo jiné sleduje také to, jakým způsobem se organizacím daří naplňovat své předsevzetí v oblasti udržitelnosti. Zachycuje názory odborníků napříč obory, zároveň se zajímá také o postoj veřejnosti.
V letošním ročníku bylo dotázáno 700 odborníků ze 70 zemí na to, jaké společnosti jsou dle nich lídry v integraci udržitelnosti do své strategie a byznysu jako takového. A 42 % z těchto odborníků uvedlo naši společnost, což je o 5 bodů více než v minulém roce! Hned za námi se umístila Patagonia s 26 % a na třetím místě IKEA se 14 %. Je nám ctí, že jsme byli oceněni ve společnosti takových firem. Všechny oceněné firmy dosahují v agendě udržitelnosti úžasných výsledků a my jim moc držíme palce v dalším rozvoji. Čím víc nás bude, tím větší je naděje na celospolečenskou změnu!
Jsme hrdí na to, čeho jsme dosáhli
Poprvé jsme se v průzkumu GlobeScan dostali na prvním příčku v roce 2011, jen pár měsíců poté, co jsme vypustili do světa náš Unilever Plán udržitelného rozvoje (USLP). Cíli tohoto plánu bylo například do roku 2020 zlepšit zdraví a duševní pohodu více než miliardy lidí, získávat 100 % surovin z udržitelných zdrojů či snížit dopad našich produktů na životní prostředí o polovinu. Po zveřejnění našeho USLP plánu se viceprezident společnosti GlobeScan Chris Coulter vyjádřil tak, že od nynějška začínají platit zcela jiné standardy v posuzování podnikatelského přístupu k udržitelnosti.
Jak jsme těchto cílů dosáhli?
Těch deset let, kterých se neslo v duchu naplňování USLP, nasměrovalo Unilever tím správným směrem. Přímo před očima jsme mohli vidět výsledky našeho úsilí – celosvětově jsme dosáhli zlepšení postavení žen, zasazovali jsme se o ochranu lesů, snažili jsme se zlepšovat hygienické návyky nebo podporovat udržitelné zemědělství. Pomohli jsme například 1,3 miliardy lidí po celém světě zlepšit jejich zdraví a přístup k hygieně.
Udržitelně získávané suroviny pro naše produkty vzrostly ze 14 % na 62 % v našem celkovém portfoliu. A nyní také navíc ve všech našich výrobních závodech využíváme 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů. Více než 2,3 milionu žen jsme podpořili v rozvoji nových dovedností. Dopomohli jsme 1,8 milionu drobných obchodníků po celém světě získat přístup k iniciativám, které mohou zlepšit jejich příjmy.
Jsme na všechny tyto milníky hrdí. Zároveň si však uvědomuje, že ty největší výzvy nás ještě čekají…
Ještě ambicióznější strategie
Nedokázali jsme naplnit všechny z našich cílů. Několikrát jsme museli projít tvrdými zkouškami. Zjistili jsme například, že je velice obtížné dosáhnout našich cílů v udržitelném získávání zdrojů, když nemáme naprostý přístup k celému dodavatelskému řetězci. Některé suroviny jsme zkrátka nebyli schopni ovlivnit, proto jsme se začali soustředit na takové, kde byl náš dopad nejvíce vidět a kde můžeme udělat největší posun směrem k udržitelnosti. Podobně jsme zjistili, že je těžké měřit skutečný dopad mnoha našich programů na zlepšení výživy či rozšíření příležitostí pro ženy. Na to se nyní zaměřujeme a jsme odhodlaní se v tom zlepšit.
Uvědomili jsme si také, že v některých oblastech je potřeba mnohem rychlejší akce, než jak jsme se domnívali. Proto jsme v roce 2017 představili závazky týkající se plastu a dalších obalových materiálů, které jsme v roce 2019 doplnili cíli ještě ambicióznějšími.
V červnu tohoto roku jsme oznámili nové, komplexní závazky. V jejich rámci chceme bojovat proti změnám klimatu, chceme chránit a regenerovat přírodu a zachovat zdroje pro budoucí generace. Mezi tyto závazky patří například naše odhodlání mít čistě nulové emise všech našich produktů do roku 2039 a do roku 2023 dodavatelský řetězec bez odlesňování.
„Naší vizí je již řadu let udělat z udržitelnosti samozřejmost,“ doplňuje náš úspěch v průzkumu Michaela Franeková, generální ředitelka společnosti Unilever pro Česko a Slovensko. „Chceme být firmou, která přináší přidanou hodnotu do všech oblastí, a to společenské, environmentální i ekonomické sféry. Navíc věřím, že společně s dalšími společnostmi a organizacemi, které jdou vstříc podobným ambicím jako my, dosáhneme opravdové změny – v Česku, v Evropě a po celém světě.“