Praha, 2. září 2020 – Společnost Unilever, jeden z největších dodavatelů produktů pro domácnost, dnes oznámila, že ve svých čisticích a pracích prostředcích do roku 2030 nahradí 100 % složek pocházejících z fosilních paliv složkami z obnovitelného či recyklovaného uhlíku. K tomuto kroku se společnost prostřednictvím svých značek Cif, Domestos, Savo, Coccolino, Surf nebo Seventh Generation rozhodla především pro to, aby mohla dosáhnout svých cílů v oblasti udržitelnosti.
Projekt Čistá budoucnost je jedinečný především snahou začlenit principy cirkulární ekonomiky do složení i obalů čisticích prostředků na celosvětové úrovni. Většina z dnes dostupných čisticích a pracích prostředků obsahuje složky, které jsou vyrobené z fosilních paliv, neobnovitelných zdrojů uhlíku. Ústup od těchto složek a přesun k obnovitelným a recyklovaným složkám uhlíku považuje společnost Unilever za další krok k dosažení budoucnosti bez fosilních paliv.
Složky používané v čisticích a pracích prostředcích společnosti Unilever se v rámci životního cyklu těchto produktů podílejí na největší části uhlíkové stopy (46 %). Tento nový přístup tak společnosti otvírá zcela nové možnosti ve snižování své uhlíkové stopy. Společnost dokonce očekává, že tato iniciativa sníží uhlíkovou stopu složení jejích produktů až o 20 %.
Peter ter Kulve, prezident Divize čisticích a pracích prostředků, říká: “Projekt Čistá budoucnost naplňuje naši vizi ještě více transformovat naše podnikání k udržitelnosti. Celé naše odvětví musí nalézt způsob, jak se obejít bez surovin původem z fosilních paliv. Musíme přestat získávat uhlík z podzemí, když je ho dostatek na zemi, jen se ho odtud musíme naučit lépe získávat.“
Projekt Čistá budoucnost dopadá i na český trh
Lukáš Svienty, leader Divize čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever za Česko a Slovensko, dodává: „Projekt Čistá budoucnost byl inspirací již pro několik inovací, které jsou dostupné i na českém trhu. Z těch nejnovějších jde o transformaci portfolia značky Cif do obalů z recyklovaného plastu. Řada Cif Nature’s Recipe je uvedena ve 100% recyklovaných lahvích, ubrousky této řady jsou vyrobené z textilíe s 0% příměsí plastu. Dokonce naše ikonické krémy Cif si u nás můžete zakoupit v lahvích, jež jsou z 50 % tvořeny recyklovanými plasty."
"Co se týče pracích a avivážních prostředků, novinkou jsou ultrakoncentrované aviváže Coccolino Intense v lahvích ze 100% recyklovaného plastu. Úplnou novinku představují nové tablety do myčky značky Cif s certifikátem Ekolabel a 100% recyklovatelným obalem a 70% obsahem složek přírodního původu, navíc jsou vyráběny v závodě s nulovou uhlíkovou stopou.“
Cenově dostupné produkty s nižším dopadem na životní prostředí
Investice společnosti Unilever do projektu Čistá budoucnost v hodnotě 1 miliardy euro budou směřovat na financování výzkumu v oblasti biotechnologií, využití CO2 a odpadu a nízkouhlíkové chemie, což urychlí přechod od chemikálií pocházejících z fosilních paliv. Tyto investice budou také použity na vývoj biologicky rozložitelných a vodu šetřících formulací produktů, snížení používání panenského, tedy nerecyklovaného plastu do roku 2025 na polovinu a na podporu rozvoje komunikace značek, díky nimž budou tyto technologie atraktivní pro spotřebitele.
Program Čistá budoucnost, doplněk k Fondu na ochranu klimatu a přírody společnosti Unilever, který obnáší další 1 miliardu euro, je ovšem zaměřen především na vytvoření cenově dostupných čisticích a pracích prostředků, které poskytují vynikající účinnost s výrazně nižším dopadem na životní prostředí.
Podporujeme špičkové projekty po celém světě, například na Slovensku
Čistá budoucnost již nyní podporuje špičkové oborové projekty po celém světě, které mění složení a způsob výroby čisticích a pracích prostředků. Například na Slovensku spolupracuje společnost Unilever s lídrem v oblasti biotechnologií Evonik Industries na vývoji výroby rhamnolipidů, což jsou obnovitelné a biologicky rozložitelné povrchově aktivní látky, které se již používají v tekutých prostředcích Sunlight na mytí nádobí například v Chile nebo Vietnamu.
Uhlíková duha jako ústřední bod projektu Čistá budoucnost
Ústředním bodem v projektu Čistá budoucnost je tzv. Uhlíková duha, což je nový přístup k diverzifikaci uhlíku využívaného ve složení produktů. Neobnovitelné fosilní zdroje uhlíku (v Uhlíkové duze nazvané černým uhlíkem) budou nahrazeny zachyceným CO2 (fialový uhlík), rostlinnými a biologickými zdroji (zelený uhlík), mořskými zdroji, jako jsou řasy (modrý uhlík), a obnoveným uhlíkem z odpadu (šedý uhlík).
Peter ter Kulve, prezident Divize čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever, shrnuje: “Dostávali jsme opakovaně zpětnou vazbu od spotřebitelů, že si přejí udržitelné, ale cenově dostupnější čisticí produkty, které mají stejné účinky jako ty tradiční. Rychlý vývoj v oblasti vědy a techniky nám umožňuje tohoto přání dosáhnout. Věříme, že přineseme na trh takové produkty, které ocení naši spotřebitelé, i příroda.“
Jak se mohou lidé, firmy a partneři podílet na dosažení čisté budoucnosti?
- Navštivte webové stránky projektu Čisté budoucnosti a zjistěte více o projektech, jako je Čistá budoucnost či Uhlíková duha, a programech, do kterých společnost Unilever investuje
- Společnost Unilever je zakládajícím členem rady Obnovitelné uhlíkové iniciativy (Renewable Carbon Initiative, RCI). Toto uskupení vzniklo pod institutem Nova Institute, jehož cílem je informovat o obnovitelném přístupu k uhlíku na politické scéně, a zajistit tak udržitelnou budoucnost pro mnoho podnikatelských odvětví. Pokud byste měli zájem stát se členy iniciativy, navštivte webové stránky Nova Institute.
- Pokud máte jakékoliv podněty či nápady ohledně inovací, řešení nebo partnerství, které by mohly projektu Čistá budoucnost pomoci dosáhnout cílů ještě rychleji, dejte nám o sobě vědět, a to prostřednictvím portálu pro podání návrhů inovací a udržitelných partnerství.
Stávající závazky společnosti Unilever v oblasti udržitelnosti
Dnešní oznámení o závazku nahradit v našich čisticích a pracích prostředcích do roku 2030 sto procent derivátů uhlíku získávaných z neobnovitelných zdrojů vychází ze stávajících závazků spolčnosti Unilever v oblasti udržitelnosti.
- Společnost do roku 2039 dosáhne u všech svých produktů čistých uhlíkových emisí.
- Do roku 2023 dosáhne takového dodavatelského řetězce, který bude zcela nezávislý na odlesňovaných oblastech.
- Do roku 2030 zavede programy zaměřené na vodní hospodářství ve více než stovce lokalit.
- Do roku 2030 chce společnost dosáhnout naprosté biodegradability všech složek ve svých produktech.
- Do roku 2025 chce společnost o polovinu snížit využívání panenského plastu, pomoci sesbírat více plastů z oběhu, než kolik vyprodukuje, a zajistit, že všechny její obaly budou recyklovatelné, kompostovatelné nebo znovupoužitelné. Navíc chce do té doby začít využívat alespoň 25 % recyklovaného plastu ve svých obalech.