Unilever plán udržitelného rozvoje (USLP) následujeme již osmým rokem a v mnoha z jeho cílů jsme již dosáhli významných pokroků.
Pro jejich přiblížení se můžete podívat na video níže nebo navštívit tuto webovou stránku kde se dozvíte více detailů.
Za tu dobu jsme získali spoustu cenných zkušeností. Potvrdili jsme si například, že nové technologie, nové obchodní modely a nové způsoby myšlení jsou zásadní pro rychlý vznik velké změny, kterou současný svět tak moc potřebuje.
Už nyní je ovšem jasné, že přemýšlení nad výzvami odlišným způsobem je tím hlavním pohonem našeho růstu. A to i přes to, že stále čelíme mnoha výzvám, na které ještě neznáme ta pravá řešení.
„Udělat z udržitelnosti samozřejmost zůstává naším firemním posláním i nadále,“ říká náš globální CEO Alan Jope, „a využijeme toho, abychom udrželi společnost Unilever v popředí transformace podnikání v souladu s udržitelností. Čím dál více našich značek má vlastních přesah a vyšší smysl – ať už ve společenském nebo environmentálním ohledu. Tento vývoj je v naprostém souladu s našimi zaměstnanci i spotřebiteli. Není to o tom upřednostňovat poslání před ziskem, ale o poslání, které zisk pohání.“
Zde je příklad několika cest, kterými jsme se v rámci zvýšení našeho pozitivního dopadu vydali.
Přelomové kroky vstříc cirkulární ekonomice v oblasti plastů
Jsme společnost prodávající rychloobrátkové balené zboží. O to více si uvědomujeme negativní dopad plastových obalů na naše životní prostředí. Chceme proto být průkopníky v objevování nových technologií a obchodních modelů, které podporují naši strategii ohledně plastu – využívání menšího množství plastu, vylepšeného plastu s menšími dopady nebo žádného plastu, společně se závazkem k přechodu na cirkulární ekonomiku..
V Indonésii pilotujeme novou přelomovou technologii která z použitých vícevrstvých plastových sáčků dokáže vyrobit nové polymery pro komerční využití. Bude-li úspěšná, mohla by předznamenat způsob recyklace sáčků pro nás i celý průmysl.
Inovujeme také obchodní modely. V lednu jsme ohlásili spolupráci se společností Loop, která testuje nakupování bez odpadu, kdy jsou produkty zasílány přímo zákazníkům a obaly z nich poté vráceny a znovu naplněny. Některé z našich značek si pro tuto platformu vybudovaly nové formáty, jako znovunaplnitelné deodoranty v tyčince a zubní pasty v podobě tablet.

Splnění výzvy v oblasti vody díky inovacím
Největší dopad na znečištění vody má Unilever v momentě, kdy naše produkty používají spotřebitelé ve sprše, vaně nebo při praní oblečení. A přesně to je pro nás opravdovou výzvou. Díky vzdělávacím programům jsme již dosáhli pár dílčích změn v chování spotřebitelů, s rychlostí pokroku však stále nejsme úplně spokojení. Z toho důvodu vyvíjíme nové produkty a jejich složení, které by využívaly menšího množství vody, vodu horší kvality nebo dokonce žádnou vodu.
Na trh jsme například uvedli inovativní sprej na toaletu Domestos Flush Less, který dezinfikuje a odstraňuje zápachy bez nutnosti splachování. Každým spláchnutím totiž spotřebováváme okolo 9 litrů vody, a proto má toto originální, přitom jednoduché řešení potenciál k tomu mít velký dopad na vodu v oblastech, kde je jí nedostatek.
Do prodeje jsme uvedli také řadu Love Beauty and Planet, jejíž kondicionéry využívají inovativní technologie, které jim pomáhají rozkládat se na menší molekuly a rychleji se vymývat. Díky tomu mají spotřebitelé šanci snížit spotřebu vody, která proteče kohoutkem nebo sprchou.

Posilování příjmů a životní úrovně, zvláště pro ženy
Máme potenciál pozitivně ovlivnit životy milionů lidí. Jednou důležitou skupinou jsou maloobchodníci na nově vznikajících trzích, kterou často tvoří ženy. Právě zde mohou inovace v oblasti elektronických obchodů a digitálního prostředí výrazně zlepšit příjmy a růst v rámci našeho modelu Shakti.
Naše iniciativa Jaza Duka v Keni – ve spolupráci s Mastercard – digitalizuje procesy nakupování zásob a prodávání zboží, což umožňuje obchodníkům získat přístup k bankovním půjčkám. Mají tak také lepší kontrolu nad stavem zásob, které díky tomu mohou uzpůsobovat tak, aby uspokojili poptávku.
Kasha– iniciativa v rámci našeho partnerství TRANSFORM – je dalším příkladem. Tato platforma důvěrně doručuje dámské zdravotní a hygienické potřeby ve Rwandě, a to prostřednictvím inovativního distribučního systému, který posiluje postavení žen.

Využívání síly rostlin ke zdravějšímu stravování
Dosáhli jsme příznivého pokroku ve změnách složení našich produktů, kde jsme snížili množství soli, cukru a tuku – 48 % našeho portfolia podle objemu nyní splňuje nejvyšší výživové standardy odvíjející se od celosvětově uznávaných stravovacích doporučení.
Stále více lidí chce v současnosti zvyšovat podíl rostlinných produktů z přírodních surovin. Tato poptávka je v naprostém souladu s naší vizí udržitelného růstu, a tak v rámci této změny naše portfolio v roce 2018 stále rostlo.
Zvýšili jsme například naši nabídku veganských produktů. Každá ze značek Ben & Jerry’s, Cornetto, Magnum a Breyers nabízí nemléčné varianty. A v roce 2018 jsme rozšířili portfolio našich značek o The Vegetarian Butcher. Tato značka si klade za cíl se se svým širokým portfoliem rostlinných produktů stát největším vegetariánským „řeznictvím“ na světě.
Dobrý pokrok, ale stále spousta práce před námi
Spousty našich cílů jsme již dosáhli, ale i tak můžeme už nyní konstatovat, že dosáhnout některých z nich do konce roku 2020 bude opravdu těžké. To však neznamená, že se vzdáme!
Dobrým příkladem pro tento náš přístup je odpad. Naše odpadová stopa se od roku 2010 snížila o 31 % na jednoho zákazníka. V oblastech, nad kterými máme přímou kontrolu, dosahujeme skvělého pokroku. V našich vlastních výrobních závodech snižujeme odpad například díky navržení alternativ obalových materiálů. V oblastech, nad kterými nemáme přímou kontrolu, je pokrok pomalejší, a to navzdory aktivnímu lobování za posílení sběrné a recyklační infrastruktury. I proto se budeme snažit více a urychlíme naše snahy v oblasti obalových materiálů a zvyšování množství recyklovaného obsahu.