Máme jedinečnou výchozí pozici pro pomoc
Odhaduje se, že ženy stráví obstaráváním vody každý den celkem 200 miliónů hodin. Je to čas, který by mohly využít k učení se novým dovednostem, vydělávání na živobytí nebo k práci pro svou komunitu. Je to také překážka bránící rozvoji práv žen i zlepšování jejich postavení a ekonomické situace.
Naším cílem, kterého chceme dosáhnout pomocí pilíře Zkvalitnění životních podmínek našeho plánu udržitelného rozvoje, je do roku 2020 podpořit 5 miliónů žen. Vzhledem k našemu portfoliu značek pro zdraví a osobní hygienu, zkušenostem se změnami návyků a globálnímu dosahu máme jedinečné podmínky k tomu, abychom mohli pomoci zlepšit přístup k vodě, sanitačním opatřením a hygieně (WASH) a zajistit jejich udržitelné používání.
Zejména máme potřebný záběr a odborné znalosti, abychom mohli vyvíjet inovace, které pomohou lidem překonat špatný či nespolehlivý přístup k vodě. Zde jsou dva příklady těchto inovací.
Snižování zatížení neplacenou prací
Značka Surf oznámila zahájení jedinečného tříletého partnerství s charitativní organizací Oxfam, jehož cílem je rozpoznat, redukovat a přerozdělit čas, který ženy a dívky tráví neplacenou prací. Ta zahrnuje třeba praní, vaření, uklízení nebo obstarávání vody. V některých zemích světa tyto činnosti zaberou až šest hodin denně.
Jak to uděláme:
- Zvyšováním povědomí o tomto problému pomůžeme společnosti, aby si uvědomila, že ženy mají kvůli starosti o domácnost omezené možnosti.
- Vybudujeme infrastrukturu dodávek vody a rozběhneme iniciativy pro usnadnění a urychlení péče o domácnost, aby ženy měly více volného času na věci, které jsou pro ně důležité.
- Ve spolupráci s komunitami, vládami a společnostmi budeme usilovat o změnu postojů a vnímání ženské role, aby se péče o domácnost spravedlivěji rozdělila mezi ženy a muže.
Tento program, který je první svého druhu, bude spuštěn na Filipínách a v Zimbabwe a přímým způsobem změní životy stovek tisíců lidí. Propagací aktivit zaměřených na rozpoznání dopadu, jaký má neplacená práce v domácnosti na život žen a dívek, se pak dotkne miliónů dalších lidí po celém světě.
Analia Mendez, která je v Unileveru globální ředitelkou pro oblasti sociální problematiky a péče o domácnost, říká: „Klíčem k dosažení skutečné změny v rozvojové problematice je spolupráce a tento program je skvělým příkladem partnerství, které kombinuje osvědčené metodiky organizace Oxfam pro řešení neplacené práce s našimi odbornými znalostmi v oblasti marketingu, technologií a poznatků o spotřebitelích.“
Zvyšování dostupnosti v místech s nedostatkem pitné vody
Značka prostředků na mytí nádobí Sunlight společnosti Unilever ve spolupráci s organizacemi TechnoServe a Oxfam otevírá vodní centra Sunlight v Nigérii. Tato centra se nacházejí v regionech s nedostatkem pitné vody a pomáhají místním obyvatelům ušetřit čas trávený obstaráváním vody a předcházet používání špinavé vody. Místní ženy zaškolujeme v provozu center, čímž jim poskytujeme dovednosti a příležitost k výdělku.
Po úspěchu našich prvních dvou vodních center Sunlight jsme v letech 2015–16 v Nigérii otevřeli dalších osm. Naším cílem je uvést do provozu 1000 center, z nichž každé bude v dosahu 160 domácností (1200 lidí). Dlouhodobě bychom tak mohli pomoci více než miliónu lidí.