Správná výživa dětí zlepšuje jejich paměť a verbální učení

Tým evropských vědců ze společnosti Unilever společně s kolegy z výzkumných institutů v Austrálii a Indonésii dokázal, že výživa může zlepšit verbální učení a paměť u školních dětí.

Klíčová zjištění

Během 12měsíční studie, publikované v American Journal of Clinical Nutrition, do níž se zapojilo 780 dětí z Austrálie a Indonésie, hodnotili vědci efekt přidání specifických vitamínů a minerálů do nápojů.
V Austrálii měly děti, které dostávaly nápoje obohacené o vitamíny a minerály, výrazně lepší výsledky v testech než děti, které dostávaly nápoje bez přidaných živin. V Indonésii byla patrná podobná tendence, ale pouze u děvčat. Tato studie potvrzuje, že výživa může pozitivně ovlivnit kognitivní vývoj školních dětí, a to i u dětí z rozvinutých společností, které netrpí podvýživou.

Podrobnosti o studii

Vědci do studie zahrnuli 396 správně živených dětí v Austrálii a 384 hůře živených dětí v Indonésii. V každé zemi byly děti náhodně rozděleny do čtyř skupin, z nich jedna dostávala nápoje obohacené o stopové prvky (železo, zinek, folát) a vitamíny (A, B-6, B-12, a C), druhá nápoje s rybím tukem (DHA a EPA), třetí s obojím a čtvrtá dostávala neobohacené nápoje (placebo).
Po dvanácti měsících děti v Austrálii, které dostávaly nápoje se stopovými prvky a vitamíny, vykazovaly vyšší hladinu těchto látek v krvi, což znamená, že jejich těla tyto látky vstřebávala. Navíc měly znatelně lepší výsledky v testech měřících jejich paměť a schopnosti učit se ve srovnání s dětmi z jiných skupin. Podobná tendence byla v Indonésii, ale pouze u děvčat. Přidání rybího tuku do již obohaceného nápoje nemělo na kognitivní vývoj zásadní efekt.

Role výživy pro mentální vývoj dětí

Tato studie potvrzuje, že výživa hraje důležitou roli při mentálním vývoji dětí. Dříve se porušený kognitivní vývoj spojoval s nedostatkem železa a jódu, ale dnes existují důkazy, že i nedostatek zinku, folátu a vitamínu B-12 má negativní vliv na mentální vývoj dítěte.
Většina studií se až do dnešní doby zaměřovala na deficit jedné látky ve výživě malých dětí. Ale mozek se vyvíjí po celou dobu dětství a adolescence. Mnoho se neví o roli živin v mentálním vývoji po dvanáctém roce života a neexistuje ani moc studií, které by zkoumaly efekt příjmu více nutrietů najednou. Až do naší studie existuje jen pár náhodných studií, které hodnotí dopad příjmu více stopových prvků a vitamínů najednou na kognitivní vývoj školních dětí.
Tato studie potvrzuje, že výživa může pozitivně ovlivnit kognitivní vývoj školních dětí a to i těch, které netrpí podvýživou. Poznatky získané na základě této studie by se tedy měly uplatnit i napříč západním světem.

Další výzkum

Vědci doporučili další výzkum, aby se zjistila přesná role DHA a EPA u zdravých dětí školního věku. Dalším zaměřením budoucího výzkumu je optimalizace testů kognitivního vývoje tak, aby dávaly smysl a byly platné napříč různými kulturami.
Tato studie byla provedena studijní skupinou NEMO (Nutrition Enhancement for Mental Optimization), která se skládá z Unilever Food and Health Research Institute (Vlaardingen, The Netherlands); CSIRO, Human Nutrition (Adelaide, Austrálie) a SEAMEO-TROPMED Regional Center for Community Nutrition, University of Indonesia (Jakarta Pusat, Indonésie).